Atom Bilişim, hak ettiği değeri bulamayan teknisyenlerin ve teknikerlerin değerinin farkında olan nadir firmalardandır. Fakat bu değeri tam olarak ifade edebilmek firmalardan çok iş görenlerin görevidir. Bu amaçla diyebilir ki teknisyenlik sadece bilimsel bir iş olmayıp bir sanatçı işidir. Dolayısıyla size adım adım yapılacak denemelerle ilgili bir liste verilemez. Esneklik gerektirir. Başarılı bir donanım ustası olabilmek için gerekli özellikleri, yıllarca edindiğimiz tecrübemiz ile sizlere sunuyoruz.
İlk olarak işiniz için gerekli araçlara sahip olduğunuzdan emin olun. İkinci olarak da tamir işlerinden önce her şeyinizi yedekleyin. Son olarak problemi analiz edip çözümünüzü test ederek sorununu giderin.
Alet çantanızda olması gerekenleri saymayacağız. Zira siz zaten neler olması gerektiğini ihtisas alanınıza bağlı olarak biliyorsunuz. Fakat eklemek isteriz ki yedek donanım ve arıza tespit kartları kesinlikle bulundurun.
Yedekleme
Sorun giderme durumlarının bir çoğunda herhangi bir değişiklik yapmadan önce önemli dosyaları yedeklemelisiniz. Yedekleme, bilgisayarlara bakım yapılırken de gereklidir. Bazı yerlerde önemli çalışmaların yedekleri ayrı makinelerde belirli zaman aralıklarıyla alınmaktadır. Bu gibi durumlarda yeniden yedekleme yapmaya gerek olmayabilir. Son yedeklemenin yapıldığından emin olmamız yeterli olur.
Kısmi olarak çalışan bir sisteme işletim sistemi yüklemek zorunda kaldığınızda, bilgisayarda bulunan e-posta ve yedekleme sunucusunda kaydedilmeyen önemli bilgileri yedekleyiniz.
Adımlar
Sistematik ve mantıksal bir yaklaşımla bir bilgisayardaki sorunu giderme, teknisyen için güzel bir gün yaratır. Teknisyenlerin çoğu, A belirtisini gördüklerinde buna neden olan problemin A olacağını, çözüm olarak da A çözümün olması gerektiği gibi bir kalıbı kullanırlar. Çoğunlukla bu düşüncelerinde haklı olabilirler ama farklı bir biçimde düşünüldüğünde problemin kaynağı Z olabilir. Dolayısıyla bu durumda tamamen farklı bir çözüm gerekecektir. Problemin kaynağının A olduğundan eminsiniz, fakat çözüm A’yı denediğinizde sorunun giderilmediğini gördüğünüzde ne yaparsınız? Bu durumdan müşteriniz mutsuz olacaktır. Problemi çözemediğiniz gibi kendiniz mahcup ve üzgün hissedeceksiniz.
Analiz
Her şey problemin analiz edilmesiyle başlar. Bilgisayarın nasıl çalıştığını bildiğiniz için, problemi incelemeye başlarken soracağınız ilk şey "Problem ne olabilir?" sorusudur. Analiz ederken kendinizi sınırlamadan bütün ihtimalleri düşünmelisiniz. Öncelikle problemin türünü anladığınızdan emin olun. Problemin asıl kaynağını araştırmanın büyük bir kısmı müşteri ile iyi bir iletişim şekliye konuşmaktan geçer. Gerçeği bulma yolunda dostça sorular sorunuz.
Büyük ve ciddi problemlerle uğraştığınız durumlarda problemi küçük parçalara bölünüz. Örneğin hiç çalışmayan bir bilgisayarın arızasını giderebilmek için aşağıdaki gibi kontrol kategorileri oluşturabilirsiniz.
Güç
Öncelikle bilgisayarın güç kaynağındaki şebeke girişini ve güç açma kapama anahtarını daha sonra da UPS’i kontrol ediniz.
Bağlantılar: Kasanın içerisinde bağlı olması gerekirken takılmamış bağlantıları kontrol ediniz.
CMOS: Eğer güç sisteme ulaşıyorsa (LED yanıyor olmalı) sabit diski gösteren CMOS’u kontrol ediniz.
İşletim Sistemi: Bilgisayarda biraz canlılık var fakat önyükleme yapmıyorsa CD'den önyüklemeyi başlatarak kurtarma konsolunu çalıştırın. Sabit diske ulaşıp ulaşamadığınızı kontrol ediniz. Önyükleme seçeneğine ulaşabilirseniz, bilgisayarı güvenli modda yada en son bilinen düzgün konfigürasyonda açınız.
Problemi parçalara bölerek daha etkili yönetilmesi sağlanmıştır. Bu şekilde problemin kaynağının donanım arızası mı, bağlantı problemi mi, yoksa işletim sistemi ve diğer yazılımlarla mı ilgili olduğu anlaşılabilir.
Test
Problemin kaynağının ne olduğu anladığınızda çözüm önerilerinizi test edebilirsiniz. Test işlemi basit kurallara göre yapılır. İlk olarak kolay olan seçeneği deneyiniz. Hata veren cihaz takılı mı? Cihazda güç var mı? Yazıcıda kâğıt var mı?
İkinci olarak çözüm önerileri deneyerek başarısız olanları eleyiniz. Denediklerinizi not almak için "Notepad"i kullanabilirsiniz. Her defasında tek şey deneyiniz. Aynı anda iki farklı çözüm yolu kullanmayınız.
Örneğin CMOS'a girerek birçok değişken üzerinde birden fazla değişiklik yaparak bilgisayarı çalıştırdığınızı düşününüz. Böyle bir durumda hatanın nerde olduğunu nasıl anlarsınız? Elbette ki birden fazla değişiklik yaptığınız için bu sorunun cevabını bilemezsiniz. Daha da kötüsü ilk problemi düzeltmeye çalışırken başka bir probleme de neden olmuş olabilirsiniz.
Üçüncü olarak eğer donanım birimlerinde hata olduğunu düşünüyorsanız şüphelendiğiniz birimi elinizdeki düzgün çalışan yedeği ile değiştiriniz.
Tamamlamak
Test fazı bittiğinde sorun giderme işlemini tamamlamak için dört adım daha gereklidir. Değerlendirme(evaluate), ek yardım (escalate), temizleme(clean up) ve belgelendirme (document).
Değerlendirme, işlemi yapılan aksiyonların sonuçlarının değerlendirilmesidir. Sistemin çalıştığını adım adım kontrol ediniz. Bir defada çalıştırıp gitmeyiniz. İşinizi tamamladığınızı düşünmeden önce kullanıcının başlıca işleri yapabilirliğini kontrol ediniz.
Eğer bilgisayar ya da çevre birimlerinin belli bir süre çalışmasını sağlayamadıysanız ikinci adıma geçerek yardım isteyiniz. Bu aşamaya kadar problemin belirtileri hakkında not almanın yanında belirli sorun giderme yöntemlerini deneyerek problem hakkında yeterli bilgiyi edinmiş oldunuz. Şimdi işlemin hızlandırılması ve bir sonraki adım için uzman bir kişiden yardım alabilecek durumdasınız.
Üçüncü adımda çalıştığınız yeri temizleyiniz. Sürücü yükledinizse kullandığınız kabloları doğru bir şekilde bilgisayarın içerisinde toplayınız. Bilgisayarın arkasından çıkıp yerden uzayıp giden kablo karışıklığı oluşmuşsa onu da düzelterek kabloları yerlerine kaldırınız. Kablolama tekniğinin iyi olması bilgisayarların güzel görünmesinin yanında ferah bir çalışma alanı da sağlar. Aynı zamanda kablolardan kaynaklanan kazaları da azaltır.
Son olarak sonuçlarınızı belgelendiriniz. Belgelendirme sayesinde makinenin zaman içerisindeki sorun giderme tarihçesi ve varsa değişen yedek parçaları hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Eğer siz ya da çalışma arkadaşınız bir makinede aynı problemi birçok kez gördüyseniz bir sonraki seferde komple makineyi değiştirmek arızalı parçayı değiştirmekten daha faydalı olacaktır.
Belgelendirme, çalışma arkadaşlarınız içinde yardımcı olur. Size ait olan işleri onlar devraldıklarında problemle ilgili her türlü bilgiye sizin belgelerinizden ulaşabilirler. Örneğin daha önce çalışmadığınız bir makine için arıza çağrısı alırsanız, aynı arızayı makinenin daha önce verip vermediğini ona ait belgelerden araştırabilirsiniz. Eğer aynı problemi daha öncede vermişse oradaki çözümü makineye direk uygulayabilirsiniz. Bu yaklaşım özellikle kullanıcı hataları için geçerlidir.
Belgelendirme kullanıcıların yaptığı kazalarda da kullanılır. Kullanıcı monitörü ayağına düşürmüş ve hem monitör hem de ayağı kırılmış ise kaza raporu doldurmalısınız. Kaza raporu, ne olduğu ve nerde olduğu gibi bilgileri detaylı bir şekilde içermelidir.